Nu nog Edeseweg, straks Parklaan, die hier rechtsaf gaat, voor het viaduct, verderop onder de A12 door naar de Dreeslaan.
Nu nog Edeseweg, straks Parklaan, die hier rechtsaf gaat, voor het viaduct, verderop onder de A12 door naar de Dreeslaan. (Foto: )

Parklaan...Vreugde of chagrijn?

Het was een kwestie van praten met elkaar. Luisteren naar elkaars argumenten. Samen zoeken naar een vormgeving die voor beide partijen aanvaardbaar was. Zo kwamen de gemeente Ede en de bezwaarmakers tegen de Parklaan tot overeenstemming.

BENNEKOM - De Parklaan zou moeten lopen van restaurant De Langenberg naar Station Ede Wageningen en daarvandaan vierbaans richting Bennekom tot bij het viaduct en dan rechtsaf en wat verderop onder de A12 door en dan verder langs de A12 om aan te sluiten op de Dreeslaan. Omwonenden, de Stichting Milieuwerkgroepen en de Gelderse Natuur en Milieufederatie maakten daar bezwaar tegen. Nu is besloten dat de Parklaan een tweebaans 50 km-weg wordt. In plaats van de geplande kruispunten komen er rotondes. De gemeente Ede is blij dat de nieuwe woonwijken in Ede-Oost een goede aansluiting krijgen op de A12, zonder door drukke woonwijken te moeten gaan. De bezwaarmakers zijn blij dat Parklaan goed landschappelijk wordt ingepast en dat de gekapte bomen worden gecompenseerd. Dit overleg is een goed voorbeeld van 'polderen': niet blijven hangen in de onderwerpen waarover je het niet eens bent, maar zoeken naar waarover je het wel eens bent (een veilige route voor de duizenden fietsers). En voorts oplossingen zoeken voor de discussiepunten, met begrip voor elkaars doelstellingen. Waren de plannen van de gemeente niet goed en de voorspellingen over de te verwachten hoeveelheid auto's overdreven? De toekomst zal het leren. Regeren is vooruitzien, zegt men. Als de hoeveelheid verkeer straks te groot is voor deze route, dan zal ongetwijfeld gezegd worden dat de gemeente niet ver genoeg vooruit durfde te kijken. Maar vooralsnog ligt er een oplossing waar alle betrokken partijen mee tevreden zijn.

Meer berichten