Logo bennekomsnieuwsblad.nl


Bennekommers laten zich informeren over de doorfietsroute.
Bennekommers laten zich informeren over de doorfietsroute. (Foto: Rick Praamstra)

Dorp kraakt kritische noten fietsroute

Door Rick Praamstra

BENNEKOM - Bennekommers konden vorige week tijdens drie inloopbijeenkomsten de plannen rond de doorfietsroute inzien. Inwoners en ondernemers kenden nog enkele zorgen over dit plan dat een veilig en vloeiende fietsverbinding tussen Ede en Wageningen beoogt.

Grote borden met de verkeerssituaties op de Edeseweg, Kerkhoflaan en Dorpsstraat vullen het Van Slootenplein. Het is deze donderdagmiddag de tweede inloopbijeenkomst in Bennekom. Sommige Bennekommers komen speciaal voor deze bijeenkomst, maar er zijn ook voorbijgangers die op deze aangename herfstdag nieuwsgierig zijn wat al die mensen daar toch doen.

Henk Kinds schrijft zijn op – en aanmerkingen op een A4'tje. De Bennekommer is kritisch over de plannen van de gemeente Ede verkeer te verleiden om vanaf de Edeseweg de Kerkhoflaan te nemen in plaats van de route door de Dorpsstraat. "Mensen zijn routinedieren; als ze altijd gewend waren om de kortste route te nemen van a naar b, kiezen ze niet opeens voor een omweg. Je kunt gedrag van mensen wel veranderen - kijk maar naar roken of biofood - maar daar moet je als gemeente wel veel energie in steken."

Ad de Groot woont op de Kerkhoflaan en is zich ervan bewust dat deze plannen meer verkeer door zijn straat oplevert. Toch verkiest hij een veiligere Dorpsstraat met minder snelle fietsers en brommers. "Ik ben bang dat als zij de keuze gaan maken, ze toch kiezen voor de route door de Dorpsstraat. Ik heb liever dat snelle fietsen en brommers niet door de straat mogen en ze de keuze voor de Kerkhoflaan wel moeten maken."

Er is ook sprake van dat het stuk Bovenweg-Grintweg een fietsstraat wordt. Dit lijkt op één groot fietspad waar auto's, bussen en vrachtwagens te gast zijn. Mariëtte Jansen, zus van eigenaar Elo Jansen van Tuincentrum de Oude Tol, zit hier niet op te wachten. "De Oude Tol loopt hierdoor schade op als vestigingsplaats. We krijgen een lagere score voor bereikbaarheid. We maken ons grote zorgen om het bedrijf dan staande te houden."

Jansen ziet ook geen noodzaak voor het plan."De bovenweg en Grintweg worden onveiliger: automobilisten gaan fietsers inhalen en er rijden ook bussen en vrachtwagens. We hebben een verkeersdeskundige gesproken en hij zegt dat de auto-intensiteit altijd hoger blijft dan de fietsintensiteit. Er rijden nu 5000 auto's, dat worden er hooguit duizend minder. Een fietsstraat gaat uit van maximaal 2500 auto's, dus je blijft ver boven het minimumaantal."

Wethouder Peter de Pater vindt de bijeenkomsten geslaagd. "De interesse gaat oprecht uit naar een aantal zaken: wat verandert er voor mij persoonlijk, wat verandert er voor de gemeenschap en wat voor Ede en Wageningen?" De Pater meent dat er goede gesprekken zijn. "Men waardeert dat er dialoog is, dat er over hun argumenten wordt nagedacht en we de plannen toelichten. Hun opmerkingen nemen we mee in het finale ontwerp."

Meer berichten

Shopbox