Logo bennekomsnieuwsblad.nl


Kinderen van groep 8 gingen met GPS-coordinaten op zoek naar Stolpersteine in hun dorp en naar het verhaal achter de stenen.
Kinderen van groep 8 gingen met GPS-coordinaten op zoek naar Stolpersteine in hun dorp en naar het verhaal achter de stenen. (Foto: Doriet Willemen)

Geschiedenisproject Alexanderschool: speurtocht naar verhalen

BENNEKOM - Voor een geschiedenisproject over de Tweede Wereldoorlog ging groep 8 van de Alexanderschool op speurtocht door het dorp. Aan de hand van GPS-coördinaten en een envelop met voorwerpen en foto's begon hun zoektocht naar verhalen uit het verleden om de hoek.

Enthousiast snellen zeven groepjes kinderen naar buiten. Ieder groepje heeft zojuist de GPS-coördinaten gekregen van een plek in Bennekom en daar zijn ze nu naar op weg. De kinderen gaan op zoek naar Stolpersteine. In de klas is hen al uitgelegd wat dat zijn: "Het zijn herdenkingssteentjes die vorig jaar zijn geplaatst door de Duitse kunstenaar Demnig bij huizen waar tijdens WOII Joodse inwoners en onderduikers opgepakt en weggevoerd zijn." Wanneer de kinderen bij 'hun' adres de Stolpersteine ontdekt hebben, bekijken ze de namen en gegevens op de stenen. Aan de hand van geboorte- en sterftedatum beginnen de kinderen direct uit te rekenen hoe oud de mensen geworden zijn. "Deze waren 12 en 14 jaar!", klinkt het bij de stenen van het gezin Frankenthal aan de Commandeursweg. De jongens en meisjes maken een foto van de stenen en keren dan weer terug naar school. Daar krijgen ze per groepje een grote envelop met daarin fotootjes en een paar voorwerpen die iets te maken hebben met de personen voor wie de stenen geplaatst zijn. Aan de leerlingen de opdracht om de verhalen achter de stenen te achterhalen. Dat is nog niet zo simpel, want wat zou een stuk fietsketting, een speldje van Sparta, een Zwitserse landkaart, een Enka-zeem en een paar knikkers te betekenen hebben? Op internet gaan ze op zoek naar aanwijzingen. Op de website van Oud-Bennekom vinden ze de nodige informatie. Ook wordt er druk gebladerd in het boek 'Stolpersteine in Bennekom', waarvan er enkele exemplaren in de klas liggen. De kinderen verzamelen alle informatie op grote posters en aan het einde van de middag houdt elk groepje een presentatie.
Scholenproject 4/5 mei
Chris den Ouden, de vader van een van de kinderen, heeft het scholenproject mede opgezet. Als lid van de Historische Vereniging Oud-Bennekom zit hij in de werkgroep Stolpersteine en was hij betrokken bij de plaatsing van de 24 herdenkingssteentjes afgelopen jaar. Nu dit is afgerond en het bijbehorende boek met verhalen in de plaatselijke boekwinkels ligt, is het tijd voor de volgende stap: "We willen met dit scholenproject bereiken dat alle Bennekomse kinderen een keer iets horen over de Stolpersteine in hun dorp. De stenen liggen letterlijk om de hoek en de geschiedenis komt zo heel dichtbij. We hopen dat vanaf volgend jaar alle Bennekomse basisscholen deze les kunnen geven in de voorbereiding op 4/5 mei."

1 reactie
Meer berichten

Shopbox