<p>Meester Marcel van den Busken op het schoolplein van &lsquo;zijn&rsquo; Basisschool De Prinsenakker.</p>

Meester Marcel van den Busken op het schoolplein van ‘zijn’ Basisschool De Prinsenakker.

De lessen van meester Marcel

We zijn allebei mannen van de klok. Als ik De Prinsenakker binnenloop komt hij me al tegemoet. “Welkom! Wat wil je drinken?” Marcel is nu een jaar directeur van de openbare basisschool De Prinsenakker. Met hem sluiten we onze artikelenserie ‘De lessen van…’ vooralsnog af. Van alle Bennekomse basisscholen hebben we nu een of meer docenten gesproken. Alleen nog een gesprek met de opvang van kinderen van 0 t/m 3 jaar wellicht.

Door Wout Schotsman

Bennekom. Marcel woont in Barneveld. Hij is in Amsterdam geboren en getogen in West-Friesland. Daarna heeft hij in Amsterdam gestudeerd. Hij heeft van alles gedaan voordat hij bij de onderbouw van het voortgezet onderwijs terecht kwam. Omwille van het welzijn van een van de kinderen verhuisden ze naar Barneveld. In die omgeving is openbaar onderwijs ‘bijzonder’ en bijzonder onderwijs veel ‘gewoner’. Hij kiest voor openbaar onderwijs en kwam zo in Bennekom terecht, bij de Prinsenakker. Dat vindt hij lekker dichtbij. Hij was langduriger woon-werk-verkeer gewend. Waarom perse openbaar onderwijs? Hij vindt dat onderwijs open moet staan voor iedereen en zo goed mogelijk voor gelijke kansen moet zorgen. Ongeacht sociale of culturele achtergronden.

Jonge basisschool-onderwijzer!

Marcel zit nu 28 jaar in het onderwijs, maar dit is zijn eerste basisschool. Als basisschool-onderwijzer nog jong dus. Hij vond het best een zwaar jaar. Wennen aan het basisschoolonderwijs, coronaperikelen en inwerken. Inmiddels voelt hij zich thuis in Bennekom en op De Prinsenakker. Marcel voelt er voor om lang op de Prinsenakker te blijven werken. Hij verwacht dat er een stabiel aantal leerlingen zal blijven, met steeds meer leerlingen vanuit andere culturen, vooral kinderen van medewerkers van de Universiteit. Dat is weliswaar een extra uitdaging voor de docenten, maar het is ook heel positief voor de andere leerlingen. De sociale contacten van kinderen kennen geen grenzen en nauwelijks barrières van taal. De wereld van de kinderen van vandaag is de hele aarde. Voor leerlingen is anders zeker niet minder. Als ze dat wel vinden dan hebben ze dat zeker niet op school geleerd.

Hij is trots op zijn Eureka - docenten, maar zijn liefste wens is dat het reguliere onderwijs alle leerlingen kan opvangen en uitdagingen kan bieden. Hij is sterk voorstander van thematisch onderwijs, dat geschikt kan zijn voor kinderen van verschillende leeftijden; iedere leerling op zijn eigen niveau. Er rekening mee houden dat de kinderen ook veel leren buiten school. Zeker, de leerlingen moeten voorbereid worden op de steeds verder digitaliserende maatschappij, maar de computer moet middel blijven en geen doel op zich. Wat voor leerlingen hij wil ‘afleveren’? Jonge mensen die sociaal zijn ten opzichte van hun medemens; die naast het woord ik ook de woorden wij en samen kennen en die een nieuwsgierige, kritische en onderzoekende houding hebben. Geen complotdenkers….

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden