<p>Juf Hennie Pes, in haar eigen klaslokaal, van de kleuters, groep 1 en 2.</p>

Juf Hennie Pes, in haar eigen klaslokaal, van de kleuters, groep 1 en 2.

(Foto: )

De lessen van juf Hennie Pes

Het duurt ongeveer 10 seconden en dan hoor ik dat juf Hennie Pes, van de Alexanderschool, via haar eigen bedrijf gedragsspecialist is voor groepen. Is niet iedere onderwijskracht gedragsspecialist? Nee, er zijn situaties waarin de leerlingen niet gelukkig zijn en dan de juf of de meester ook niet. Door observeren en gesprekken vindt Hennie uit wat een klas en een leerkracht nodig hebben om het wel fijn te hebben met elkaar. Een interessant begin van een gesprek over het onderwijs van nu en over de gevolgen van de coronatijd.

Door Wout Schotsman

Bennekom. Hennie is een schippersdochter. Reden om op www.debinnenvaart.nl even te zoeken naar de betekenis van het woord schipperen. Van oorsprong betekent het ‘met beleid en eventueel in afwijking van regels in orde brengen; goed zeemanschap tonen’. Om een of andere reden heb ik plotseling de gedachte dat die instelling wat te maken heeft met onderwijzen, goed onderwijzerschap tonen. Even later bevestigt ze dat door te stellen dat het belangrijk is voor kinderen om onderscheid weten te maken tussen feiten en meningen en daarnaar te handelen.

Ze houdt van kinderen

Sinds haar 10e woont ze in Wageningen. Al in haar tijd als korfbalspeelster was ze altijd met jongere kinderen bezig, vaardigheden bijbrengen, leuke activiteiten organiseren en toen een vriendin besloot de PABO te doen was haar besluit snel genomen. Ze liep stage bij de Alexanderschool en is daar gebleven, toen ze haar vroegen te solliciteren. Onderwijzer zijn vindt ze nog steeds een interessant vak: geen dag is hetzelfde en het is een voorrecht het vertrouwen te krijgen kinderen van een ander vaardigheden bij te brengen en bij te dragen aan de opvoeding.

Digitaal

Hennie is nu moe van de coronabeperkingen. Mag het wekelijkse uitje naar het bos met de kleuters? Ja, maar dan wel steeds met dezelfde ouders erbij… Maar corona heeft ook goeds gebracht. Tijdens de eerste lockdown was het nog puzzelen hoe dat allemaal digitaal moest. Tijdens de 2e lockdown ging het als vanzelf. De digitale vaardigheden van de leerlingen zijn vaak groot, soms groter dan die van de juf… Voor haar kleuters heeft ze een stapel Ipads. Er zijn heel veel educatieve spelletjes! Of kinderen in coronatijd achterstanden hebben opgelopen? Van het woord achterstanden wil ze niks weten. Voor kinderen houdt het leren nooit op Misschien hebben ze in deze tijd andere dingen geleerd. Dan leren ze de tafel van vijf een half jaar later. Nou en?

Blij

Het enthousiasme over de Alexanderschool spreekt uit haar verhalen. “Hier mogen de kinderen zichzelf zijn, zolang dat niet gaat ten koste van een ander. Ja dat geldt ook voor de leerkrachten. We zijn heel open naar elkaar en vormen een hecht team.” Voor de foto gaan we naar haar lokaal. Daar spelen de kinderen buiten. Bij de deur rijdt een kleuter op een driewieler. “Ha juf Hennie!” klinkt het enthousiast.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden