<p>Juf Marloes op het schoolplein, met zicht op weilanden (nu hooilanden), tractoren, boerderij, dieren, snelweg en bedrijventerrein</p>

Juf Marloes op het schoolplein, met zicht op weilanden (nu hooilanden), tractoren, boerderij, dieren, snelweg en bedrijventerrein

(Foto: )

De lessen van… juf Marloes

De Kraatsschool is een bijzondere school; bijzonder in de betekenis van niet openbaar, identiteitsschool, protestant christelijk, maar ook omdat het een éénpitter is, niet aangesloten bij een combinatie van scholen en bijzonder gezien het gebouw en de locatie. Zie het plattelandsvergezicht op de foto hiernaast!

Door Wout Schotsman

Bennekom. Marloes Tollenaar is de hoofdpersoon van deze aflevering van de serie ‘De lessen van…’. Zodra ik de deur opendoe, hoor ik vrolijke kinderen. Marloes verwelkomt me en neemt me mee naar een ‘rustig plekje: de directie voorbij, haar lokaal met groep 3A voorbij en dan is er een kantoorachtige ruimte. Ze vertelt dat de school tamelijk recent al weer is verbouwd, want de school groeit. Toen Marloes er 4 jaar geleden begon, kwamen er 5 nieuwe leerkrachten tegelijk; nu zijn er bijna 300 leerlingen. Bijna elke leeftijdsgroep heeft 2 klassen nodig!

Identiteit

Waarom groeit deze school zo opvallend? Marloes geeft aan dat de ouders bewust kiezen voor de identiteit van de Kraatsschool. De kwaliteit van het onderwijs zal ongetwijfeld ook een rol spelen, evenals de veiligheid en het welbevinden. Niet voor niets komen veel leerlingen uit omliggende plaatsen als Ede , Veenendaal en Wageningen. Het merendeel van de leerlingen woont binnen een straal van 5 km rond de school

Oerbennekoms

Marloes is geboren en getogen in Bennekom. Ze is een van de dochters van juf Hennie van de Julianaschool, tegenwoordig De Plataan. Marloes heeft op de Julianaschool gezeten en er tijdens de PABO stage gelopen en daarna nog een poosje gewerkt, totdat ze benoemd werd bij een school in Zetten. Daar heeft ze 8 jaar gewerkt voordat ze kon overstappen naar de Kraatsschool. “Heerlijk!”, zegt ze, “Lekker dichtbij, een kwartiertje op de fiets, geweldige school.” Of ze er haar pensioen zal halen, durft ze niet te voorspellen, maar het zou zo maar kunnen.

Verbeteringen

Wat zou ze verbeteren als ze directeur was? Ze denkt zichtbaar na en zegt dan: “Ik weet het niet. De school is wel goed zo.” Dan zegt ze haastig:”Die ambitie heb ik helemaal niet. Ik wil mijn klas, het lesgeven niet missen!” En als ze minister van onderwijs was? Dat weet ze wel: meer geld! Bijvoorbeeld om meer docenten te werven, zodat de werkdruk verlaagd kan worden en daarmee de kwaliteit van onderwijs kan verbeteren. En graag minder en andere toetsen, want kinderen zijn te verschillend.

Julia

Het verschil tussen moeder juf Hennie en dochter juf Marloes? “De digitale vaardigheid!” De oudere leerkrachten hebben het in coronatijd wel geleerd, maar het gaat langzamer dan bij de jongere die er meer mee opgegroeid zijn. Ze lacht: ‘’Mijn dochter Julia, van bijna vijf jaar, wil juf ook worden en is nu al digitaal vaardig: “Kom mam, even dat filmpje van jouw telefoon naar de tv streamen…!”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden