<p>Docenten van de Prinsenakker EUREKA &ndash; groep, v.l.n.r. Bart, Lenny en Jesse, voor leerlingen die niet helemaal in het gewone plaatje passen.</p>

Docenten van de Prinsenakker EUREKA – groep, v.l.n.r. Bart, Lenny en Jesse, voor leerlingen die niet helemaal in het gewone plaatje passen.

Ach, we hebben hier allemaal wel wat!

Eigenlijk is dit artikel een aflevering in de artikelenserie ’De lessen van…..’ Maar wat doe je als je een gesprek hebt met 2 meesters en een juf? Gaat het dan over de lessen van Lenny, Bart en Jesse? Of gaat het over het onderwijssysteem dat bij De Prinsenakker Eureka genoemd wordt? Of gaat het over de kinderen die voor onderwijs in de Eurekagroep in aanmerking komen?

Door Wout Schotsman

Bennekom. Juf Lenny heeft me net verteld dat de leerlingen in de drie Eurekaklassen minder tijd nodig hebben voor taal en rekenen en dat ze dus meer tijd beschikbaar hebben voor allerlei andere onderwerpen. Als ze begint met iets nieuws dan is het een spannende dag: de leerlingen associëren alle kanten op en de juf doet mee en ondertussen haar best om uiteindelijk toch op het onderwerp uit te komen waar de les mee begon.

Knapperd of kneus?

Om in een EUREKA-klas te komen moet je een gemeten IQ hebben van 130 of hoger. Dat heet hoogbegaafd. Dat wil iedereen wel zijn, toch? Tenzij erbij verteld wordt dat deze leerlingen zijn vastgelopen in het ‘gewone’ onderwijs. In de klas wordt over dit soort onderwerpen gesproken, zeker als er een nieuweling in de klas komt. Die dan begripvol wordt toegesproken door een van de oudere leerlingen: “Ach, we hebben hier allemaal wel wat!” Hoe krijg je als docent voor elkaar dat zulke leerlingen zich op school wel thuis voelen? Belangrijk is dat ze tussen gelijkgestemden zitten en ruimte krijgen voor hun interesses. Rekenen en taal doen ze er immers moeiteloos even bij.

In regulier onderwijs?

Tot het verschijnsel hoogbegaafd hoort ook dat kinderen bijzondere hobby’s hebben, wat zich soms uit in zoveel mogelijk willen weten van een bepaald onderwerp en dan vaak meer ervan weten dan de juf of de meester. In regulier onderwijs zijn dat soms van die irritante wijsneuzen. “Daar heb je hem weer! Laat nou maar eens een ander iets zeggen!” Een voorbeeld uit groep acht. De opdracht is een werkstuk maken over “Standing on the shoulders of giants”. De helden die in de Eureka-klas gekozen worden zijn geen voetballers of zangers, maar Madame Curie, Aristoteles en Bill Gates…. Bij Eureka-onderwijs speelt leeftijd minder een rol. Een onderwerp als verkiezingen kunnen ze rustig met de drie klassen tegelijkertijd doen. Dat spaart enorm veel tijd voor andere dingen, juicht Bart.

Geen topfunctie maar gelukkig

Jesse geeft aan dat je als docent net zo bijdehand moet zijn als je leerlingen. Bart knikt: mega-cognitief! Lesgeven aan hoogbegaafde kinderen kost veel energie maar levert ook veel op. Je moet ook kunnen genieten van hun gekke dingetjes, anders zuigen ze je helemaal leeg. Of ze opgeleid worden tot minister-president? Dat kan. Het zijn vaak wereldverbeteraars, bewust levend en oplossingsgericht. Ze zijn liever gelukkig dan dat ze een topfunctie hebben.

aparte hobby’s: ergens meer van weten dan de juf of de meester.....

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden