Afbeelding
Foto: Unsplash

Alles wat je moet weten over het vervangen van je distributieriem

Partnercontent

Eens in de zoveel tijd moet je je distributieriem vervangen. Maar wat is een distributieriem eigenlijk? Waarom moet je die vervangen? In dit artikel leggen we je alles uit wat je moet weten over het vervangen van je distributieriem.

Wat is een distributieriem?

Een distributieriem is in het kort gezegd: een getande riem gemaakt van kunststof. De distributieriem is voor vele auto’s van groot belang; zonder distributieriem werkt de motor niet. De functie van de distributieriem is het aandrijven van de nokkenas. Door het aandrijven van de nokkenas worden de in- en uitlaatkleppen bediend van een auto. Deze activiteiten zorgen ervoor dat de brandstoflucht wordt geleid naar de uitlaat. Hierdoor komt de lucht naar buiten. De distributieriem heeft vaak ook nog meer functies. Niet elk automerk heeft een distributieriem, sommige automerken gebruiken tandwielen of een ketting.

Waarom moet je de distributieriem van je auto vervangen?

Een distributieriem is soms toe aan vervanging, waar mensen terecht tegen opkijken. Maar waarom moet je überhaupt de distributieriem van je auto vervangen?

Het vervangen van een distributieriem in een auto is nodig om eigenlijk een gebroken distributieriem  te voorkomen. Deze breuk ontstaat door allerlei scheurtjes, die vaak van buitenaf niet zichtbaar zijn. Een gebroken distributieriem kan zorgen voor het volledig stoppen van de motor. Dus is het van belang om het te vervangen wanneer nodig.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?

Het is lastig om precies te zeggen wanneer een distributieriem toe is aan vervanging. Toch is het een heel essentieel onderdeel dat niet kapot mag gaan. Het ‘’probleem’’ van de distributieriem is dat het erg verschilt per automerk wanneer het vervangen moet worden. Bij bepaalde automerken moet de distributieriem na 60.000 kilometer vervangen worden en bij andere merken juist weer na 160.000 kilometer. Dit verschil is dus erg groot en daarom is het belangrijk om te weten hoe dit zit bij jouw auto. Het vervangen van je distributieriem is dus van belang en verschilt (mogelijk in veel kilometers) per automerk. Meestal wordt een distributieriem vervangen om de 3, 5 of 10 jaar. Eigenlijk komt het erop neer dat hoe meer je rijdt, hoe groter de kans op breking of verrekking. Dit is natuurlijk volkomen logisch.

Is het mogelijk om het werk zelf uit te voeren?

Een distributieriem vervangen is zelf uit te voeren, maar dit raden we je niet aan. Dit raden wij niet aan, omdat het belangrijk is dat er secuur gewerkt wordt. Ook is er vaak speciaal materiaal nodig om de distributieriem te vervangen. Voor het zelf vervangen van de distributieriem is het nodig om je hele motor uit elkaar te halen; ook weer goed in elkaar zetten dan. Ook is er vaak een ander probleem gecombineerd met de kapotte distributieriem. Als je er niet veel ervaring mee hebt raden wij dit zeer af. Er zijn in heel Nederland veel garages waar een de distributieriem van jouw auto vervangen kan worden!

Vervang de distributieriem bij een erkende garage

Door het invullen van jouw kenteken en je locatie/woonplaats is er snel een overzicht te zien waar je jouw distributieriem kan laten vervangen (en ook wat de prijs is hiervoor). De verschillende garages van mijngarage.nl bieden een brede lijst aan garages waar de distributieriem te vervangen is. Alleen de opgegeven kwaliteitsonderdelen worden vervangen die zijn opgegeven.

advertentie
advertentie