Afbeelding
Foto: Pixabay

Waarom is het beter om geen Balenciaga-producten te kopen?

29 december 2021 om 13:42 Partnercontent

Velen van ons houden van luxemerken vanwege hun dromerige, elegante aantrekkingskracht en hun uitgesproken aandacht voor kwaliteit. We zien hun hoge prijskaartjes als synoniem voor uren besteed aan het maken van hun producten en materialen die een leven lang meegaan. Helaas kon dat soms echter niet verder van het geval zijn. Balenciaga sluit zich aan bij een groep high fashion-merken die ultradure prijskaartjes hangen aan producten die echt honderden (of duizenden) euro’s minder kosten om te maken, en Balenciaga krijgt een slechte reputatie voor het misleiden van consumenten om hun versie van ‘luxe’ te kopen. En ja, nu denken we erover na om toch die Balenciaga schoenen te kopen. 

Een van Balenciaga’s meest verdachte prijsverhogingen is hun blauwe draagtas van ruim 2 duizend euro, die er precies zo uitziet als degene die bij Ikea voor slechts een paar centen wordt verkocht. Het debuteerde in 2017 en kreeg veel kritiek, zelfs als ze het plastic van Ikea verwisselden voor een soepel leer. Een prijskaartje van zoveel geld buiten je budget? Nou, je zou altijd kunnen gaan voor Balenciaga’s draagtas van circa duizend euro, die griezelig lijkt op een papieren boodschappentas. Dat gezegd hebbende, misschien ben je gewoon beter af met de plastic of papieren Ikea-tassen als je echt een goede deal wilt. Ook bij badkamertegels hoef je immers niet voor het duurste te gaan om deze ruimte mooi te decoreren.

Velen beweren dat merkwaarde de reden is achter de forse prijskaartjes van Balenciaga, net zoals Louis Vuitton hun marges van 30 procent verdedigt als voortkomend uit “de productontwikkeling die betrokken is bij het ontwerp”. Of je het daar nu mee eens bent of niet, de prijzen worden twijfelachtiger als je denkt aan de streetwear van Balenciaga, die katoenen T-shirts verkoopt voor meer dan 500 euro. Zoals een retailmanager zei: “Waar de dingen duisterder worden, is de opkomst van streetwear als luxe modeartikelen. Hoe luxueus kan een katoenen T-shirt of sweatshirt werkelijk zijn?” 

Merken verschuilden zich vroeger achter hun luxe leer als reden genoeg voor hun prijzen, maar als ze alleen katoen gebruiken, wordt verwacht dat consumenten ze in twijfel trekken. Nu de productie van de beruchte Balenciaga Triple S-sneakers is verplaatst naar China, en we weten dat ze grotendeels zijn gemaakt van mesh en jersey, waarom dan het prijskaartje van bijna duizend euro? Zoals experts het uiteenzetten, kosten de Triple S-sneakers eigenlijk niet eens 200 euro om te maken en zo’n 400 euro voor warenhuizen om in de groothandel te kopen. Kortom, consumenten betalen meer dan vier keer de kosten, wat ongelooflijke marges betekent voor Balenciaga en een verschrikkelijke deal voor ons.

Hoewel de streetwear van Balenciaga veel meer kost in de winkel dan het kost om te maken, is het veilig om te zeggen dat niemand de producten van het merk koopt vanwege hun dealfactor. Luxemerken verkopen een droom en weten dat ze hun prijzen kunnen rekenen voor hun kenmerkende merkwaarde. Het is natuurlijk aan de consument om te beslissen of het de moeite waard is of niet.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie