Afbeelding
Foto: Pixabay

Een online bedrijf opstarten, hoe werkt dat?

20 maart 2024 om 12:44 Partnercontent

Eind vorig jaar schreven we over veiligheid voor online bedrijven, maar wat komt er eigenlijk nog meer allemaal kijken bij het opstarten van een online bedrijf? In dit artikel gaan we in op een aantal van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden, zodat je, als alles goed gaat, een vliegende start kunt maken.

De eerste stap is natuurlijk een goede voorbereiding. Niet alleen moet je weten wat je allemaal kan verwachten, je zult er ook achter moeten komen waar je terecht kan voor hulp en ondersteuning. Hierbij kun je het beste direct naar de bron gaan, de sites van bijvoorbeeld de Belastingdienst en Kamer van Koophandel staan boordevol informatie, en verwijzen je bovendien graag door naar andere partijen voor meer hulp. Maar voordat het zover is, is het belangrijkste natuurlijk wat je wil gaan verkopen.

Je product of dienst

De meeste starters zullen beginnen met een idee wat ze willen gaan verkopen, en als dat niet zo is, is dat de eerste beslissing die je zal moeten maken. Je zult goed na moeten denken of er wel een vraag is naar wat jij aan wil bieden, hoe groot de markt is en hoeveel concurrentie je kan verwachten.

Want alleen als je weet wat je mogelijke opbrengsten zijn, kun je uitrekenen hoeveel kosten je kunt maken terwijl je ook nog wat winst maakt. Besef je goed hoeveel omzet je moet halen om aan het einde van de maand een minimaal inkomen te verdienen. Zeker wanneer je rekening houdt met alle indirecte kosten zoals premies en belastingen die een werkgever normaal gesproken voor je betaalt.

Hierbij moet je ook rekening houden met specifieke regels en voorschriften die kunnen gelden. Voor het verkopen van alcohol en tabak, of het aanbieden van kansspelen, zul je een vergunning moeten hebben. Kosten voor dergelijke vergunningen, en het aanvragen ervan, kunnen snel hoog oplopen.

Bedrijfsvorm

Ieder bedrijf heeft een bepaalde rechtsvorm die zaken als aansprakelijkheid en belastingverplichtingen vaststelt. Wanneer je alleen bent, ligt het voor de hand om te kiezen voor een eenmanszaak, maar een ‘besloten vennootschap’, beter bekend als een BV, is ook een optie.

Het grote verschil tussen een eenmanszaak, de rechtsvorm voor ZZP’ers, en een BV, is dat je bij de laatste slechts beperkt privé aansprakelijk bent. Als je als ZZP’er zakelijke schulden ontwikkelt, ben je daar volledig voor aansprakelijk.

Een BV brengt echter wel hogere kosten met zich mee. Zo heb je een notaris nodig voor de oprichting en moet je elk jaar je administratie insturen. Hierbij gaat het minimaal om enkele honderden euro’s, die je als zzp’er dus bespaart.

Wanneer je bedrijf vergunningplichtig is, zoals we hierboven schreven, is dat meestal een teken dat er bepaalde risico’s van toepassing zijn. Die risico’s kunnen een doorslaggevende rol spelen in het kiezen van de bedrijfsvorm, omdat de aansprakelijkheid niet alleen financiële zaken betreft.

Het zou kunnen dat je je direct in de wereld van het grote geld wil storten en zelf bijvoorbeeld een fintech startup of een online casino op wil richten. Vanwege de complexiteit en de strenge wet- en regelgeving die hierbij komt kijken, is het echter onwaarschijnlijk dat dit artikel je daarbij van dienst kan zijn.

Je ‘winkel’

De volgende stap is bedenken hoe en waar je gaat verkopen. Of het nu een product of een dienst is, je wilt daar beginnen waar je de meeste potentiële klanten tegenkomt. Of het nu een eigen website is, je via een bestaand platform zoals bol.com gaat werken, of je je volledig op social media richt. Dit zal voor een groot deel afhangen van je product en je doelgroep en maar ook van waar je concurrentie te vinden is.

Houd er rekening mee dat je in de toekomst altijd kan uitbreiden en het aan te raden is om klein te beginnen. Je zal er namelijk al snel achter komen dat je in je eentje voor alle aspecten van je bedrijfsvoering verantwoordelijk bent. Besef je goed hoeveel tijd niet alleen het maken, maar ook het beheren van een website kost. Als je je diensten dan ook nog eens in een eigen app aan zou willen bieden, zoals bijvoorbeeld online bookmakers en casino’s doen om klanten een betere, immersieve ervaring te geven, zul je toch zeker hulp van een expert moeten schakelen.

Want een gelikte website en app zijn natuurlijk goede visitekaartjes, maar hoeveel tijd of geld wil je aan alleen je visitekaartje besteden als je ook nog administratie, verkoop en marketing hebt om je druk over te maken?

Hoewel er talloze manieren zijn waarom je in no-time zelf een website of webwinkel op kan zetten, kan het al snel lonen om dit toch uit te besteden. Vergeet niet dat iemand die ervaring heeft tien keer sneller werkt dan jij, die alles zelf uit voor het eerst in je leven moet zoeken.

Verkopen

En dan is het zo ver, je bent geregistreerd en hebt een winkel, nu kun je gaan verkopen! Dat wil zeggen, hoe gaan je klanten je betalen? Ook hier is het weer afhankelijk van wat je precies verkoopt. Als je bijvoorbeeld een online casino-exploitant bent, zou je mogelijk andere betaalmethoden aanbieden dan het welbekende iDeal. In Nederland is er een opmars van het gebruik van Revolut, online casino’s met Revolut zijn flink in trek. Kies eerder voor een standaard betaalmethode als je een standaard webwinkel hebt.

Hoe je betalingen in je website integreert is ook een onderwerp waar je je compleet in kan verliezen als je niet oppast. De wereld van betalingsverwerkers en -platforms is tegenwoordig enorm. Gelukkig geldt ook hier dat je het wiel zelf uit hoeft te vinden omdat er tientallen bedrijven zijn die je helpen met de juiste software of plug-ins voor je website.

Maar zoals gezegd, voor een boel bedrijven zijn online betalingen helemaal niet nodig. Zeker wanneer je niet met consumenten, maar met andere bedrijven van doen hebt, is betalen op factuur de norm. Dit doe je gewoon via je eigen bank op de manier die je gewend bent.

Houd er ook rekening mee dat de meeste betaalmethodes eenrichtingsverkeer zijn. Wanneer je een klant zijn geld terug moet geven, of geld uit wil keren voor een cashback actie of omdat hij een prijs gewonnen heeft, zal dat wel technisch mogelijk moeten zijn.

Tot slot is het aan te raden om je van tevoren te verdiepen in de voor- en nadelen van zaken doen met je privé-bankrekening. Het is als ZZP’er namelijk niet verplicht een zakelijke rekening te gebruiken, maar er kunnen wel degelijk voordelen aan zitten. Welke bank het beste voor jouw situatie is, kun je beter niet aan Google vragen, want dan vallen de aanbieders over je heen. Als je niet één voor één alle banken met elkaar wil vergelijken, begin dat met dit artikel van de Consumentenbond.

Marketing

“Goede waar verkoopt zichzelf”, maar dan moeten je klanten wel van je ‘waren’ gehoord hebben. Je zult dus zeker in het begin je klanten moeten vinden èn bereiken. Hoewel steeds meer handel via social media platforms verloopt, is Google nog steeds de meest voor de hand liggende manier om als bedrijf gevonden te worden, en dan hebben we het niet over advertenties.

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en is na de Adwords de meeste effectieve manier om gevonden te worden. Door je website op een goede manier te structureren en strategisch gebruik te maken van ‘keywords’, probeer je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen voor bepaalde zoekopdrachten.

Wederom geldt dat je dit zelf relatief eenvoudig kan implementeren en dat er talloze hulpmiddelen te vinden zijn, vele zelfs gratis, maar dat het al snel veel tijd kost.

Conclusie

In de digitale wereld is het opstarten van een bedrijf vele malen makkelijker dan vroeger. De belangrijkste zaken die je op orde moet hebben zijn een plan, doorzettingsvermogen en, afhankelijk van wat je zelf kunt doen, meer of minder startkapitaal. Maar het feit dat er ongeveer 1 miljoen zzp’ers een inkomen weten te genereren, laat zien dat het zeker mogelijk is om succesvol in je eigen bestaan te voorzien.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie